En nylig undersøgelse har kastet lys over behovet for at styrke fritidstilbud og klubber for børn og unge i Danmark for at bekæmpe mistrivsel. Undersøgelsen, udført af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), afslører, at selvom skoledagen ser ud til at blive kortere med regeringens folkeskoleudspil, vil tiden brugt i landets fritidstilbud og klubber tværtimod blive længere.
Resultaterne viser, at 6 ud af 10 ledere i fritids- og klubtilbud inden for den seneste mÃ¥ned har oplevet børn og unge, der har følt sig ekskluderet fra fællesskabet. Endda har 8 procent af lederne oplevet, at børn og unge har været ofre for mobning. Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA, som organiserer pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter og pædagoger, beskriver disse resultater som stærkt bekymrende og siger, “Vi deler alle en stor bekymring for vores børn og unge, fordi sÃ¥ mange af dem mistrives.”
Især med udsigten til kortere skoledage for børnene som en del af regeringens nye folkeskoleudspil er der hastende brug for en styrkelse af fritidstilbud. Kim Henriksen påpeger, at uanset hvor kort eller lang tid et barn eller ung opholder sig i et tilbud, bør kvaliteten være god for at støtte deres trivsel og udvikling.
En mangel på ressourcer er afgørende for kvaliteten af fritids- og klubtilbuddene ifølge undersøgelsen fra EVA. Manglen på personale er en betydelig udfordring, hvor næsten hver anden leder, svarende til 46 procent, ikke har nok ansatte til at gennemføre ønskede aktiviteter. Gennemsnitlig er der kun 1 voksen til 16 børn ifølge undersøgelsen.
Kim Henriksen fremhæver også behovet for at forbedre de fysiske rammer, da 38 procent af lederne i undersøgelsen påpeger, at de ikke har tilstrækkelige faciliteter til at udføre ønskede aktiviteter. Dette problem stammer delvist fra skolereformen i 2014, der udvidede skoledagen og medførte, at fritidstilbud blev indskrænket på grund af mangel på plads og ressourcer.
Det er klart, at for at bekæmpe børns mistrivsel i fritidstilbud og klubber skal der træffes foranstaltninger for at forbedre kvaliteten og ressourcerne i disse miljøer. Dette er en vigtig opgave for at sikre, at børn og unge kan deltage i positive fællesskaber og trives i deres udvikling.